Wielość rzeczywistości w sztuce i inne szkice

Leon Chwistek

Wielość rzeczywistości w sztuce i inne szkice

13,06

 

Leon Chwistek (1884-1944) - polski filozof, logik, matematyk, także wybitny malarz i teoretyk sztuki, pisarz, profesor Uniw. we Lwowie, postać przy tym niezwykle barwna (pojedynkował się w obroniue czci narzeczonej, walczył w Legionach Piłsudskiego, był też członkiem KPP w Moskwie ale zginął jako ofiara represji stalinowskich), przyjaciel Witkacego, Bronisława Malinowskiego czy Karola Szymanowskiego.
W teorii malarstwa zdecydowany zwolennik formizmu. W Wielości rzeczywistości w sztuce przedstawiamy szereg prac Chwistka nie tylko z zakresu estetyki ale także z zakresu fiolozoffi. Jak pisze Irena Kossowska Był zwolennikiem pluralizmu estetycznego, czemu dał wyraz w swej teorii wielu rzeczywistości i odpowiadających im konwencji obrazowania w malarstwie ("Wielość rzeczywistości w sztuce", 1918 i "Wielość rzeczywistości", 1921). Wyróżnił cztery typy rzeczywistości: popularną, fizykalną, wrażeń zmysłowych i wizji. W zakresie sztuk plastycznych odpowiadały im kolejno prymitywizm, realizm, impresjonizm i futuryzm. Wprawdzie Chwistek rzeczywistości tych nie hierarchizował, lecz najwyższy walor twórczy przypisał futuryzmowi. W 1922 artysta ogłosił kryzys formizmu, który wynikał - jego zdaniem - ze zbyt silnych związków Tytusa Czyżewskiego z futuryzmem. Rozwinięciem i kontynuacją formizmu stała się jednak opracowana przez Chwistka teoria strefizmu stanowiącego odmienną formułę malarstwa antynaturalistycznego.
Zgodnie z regułami obrazowania artysty kompozycja była podzielona na strefy, charakteryzujące się dominantą jednej barwy i jednego zwielokrotnionego kształtu. Poszczególnych stref nie wydzielały linie; były one skontrastowane poprzez układy form i dobór barw. Strefizm, poprzez autonomizację płaszczyzny płótna i umowność przestrzeni malarskiej, stanowił pierwsze ogniwo w rozwoju polskiej sztuki abstrakcyjnej. Natomiast sam Leon Chwistek o wielości teorii (nie tylko w sztuce) pisał następująco: Prawda teoretycznajest względna, tj. zależna od systemu. Za bezwzględne możemy, oczywiście uważać te prawdy, które powtarzają sięwe wszystkich znanych nam systemach poprawnych, ale jest to oczywisty konwenans. Prawda doświadczenia popularnego jest do pewnego stopnia bezwzględna, bo nie mamy co do niej żadnych wątpliwości, ale wartość jej opiera się na przekonaniu i nie wytrzymuje próby głębszej analizy...

Vis-a-Vis Etiuda
Oprawa miękka

Wydanie: pierwsze

ISBN: 978-83-799-8358-2

EAN: 9788379983582

Liczba stron: 320

Cena detaliczna: 21,00 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

8.2 / 10 (31675 ocen)

3470

34,70 zł - najniższa cena 48,50 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.8 / 10 (312 ocen)

2288

22,88 zł - najniższa cena 36,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4.7 / 10 (6 ocen)

1999

19,99 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.1 / 10 (75 ocen)

3499

34,99 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.6 / 10 (105 ocen)

2725

27,25 zł - najniższa cena 46,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3699

36,99 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.3 / 10 (106 ocen)

2990

29,90 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2899

28,99 zł - najniższa cena 46,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4586

45,86 zł - najniższa cena 60,30 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.5 / 10 (83 ocen)

3479

39,99 zł (-13%) - najniższa cena 59,99 zł (-42%) - cena detaliczna
Do koszyka