Wielcy Filozofowie 14 Umowa społeczna List o widowiskach

Jean-Jacques Rousseau

Wielcy Filozofowie 14 Umowa społeczna List o widowiskach

34,00

 

Rousseau to wcielony paradoks – osądził pewien bywalec oświeceniowych salonów. „Mistrzowski sofista, który nie wierzy w ani jedno słowo z tego, co mówi lub pisze”. Inni postrzegali Rousseau dokładnie przeciwnie – jako uosobienie słodyczy, szczerości, niewinności. Dla jeszcze innych był wręcz obłąkańcem, złodziejem, awanturnikiem i filozofującym błaznem. Oskarżano go o ekshibicjonizm i podrzucanie dzieci, których spłodził przynajmniej pięcioro, do przytułków, choć był autorem wielkiej koncepcji wychowania. Pochodzący z Genewy Jan Jakub (tak poufale utarło się nazywać go w Polsce) był w istocie niezwykłą kombinacją wnikliwego umysłu, zdrowego rozsądku i oszalałych namiętności. Każdemu się narażał, stale wchodził w konflikty, atakował nawet własne opinie, bliskie mu koncepcje i sprawy, które kochał, wikłał się w sytuacje, które zamieniały jego życie w rzeczywisty koszmar.
Pisał równie intensywnie, jak żył. Był samoukiem, ale też najbardziej klasycznym z klasycznych myślicieli, co znaczy, że zajmował się po prostu wszystkim.

Umowa społeczna to wizja wspólnoty, której członkowie w sposób świadomy zawierają między sobą pakt i zakładają sprawiedliwe państwo. Jaki charakter jednak ma ta wizja, jest sprawą dyskusyjną. Z jednej strony zdaje się oczywiste, że nie chodzi Rousseau o to, by realni ludzie realnego państwa fizycznie spotkali się, zakwestionowali całą swą tradycję i z miejsca stworzyli sztuczną strukturę, w którą każdy włączy się bez dyskusji. Koncepcja Jana Jakuba to nie po prostu idiotyczna utopia, ale teoretyczny wkład w spór nad możliwością konstruowania państwa, który toczy się od starożytności. Z drugiej strony jednak Rousseau zachwycał się małymi społecznościami, gdzie pojawia się możliwość zrealizowania owej utopii. Cywilizacja zostaje odrzucona jako z gruntu masowa, a obywatele bezpośrednio i realnie uczestniczą w tworzeniu podstaw wspólnoty. Podobnie wola powszechna – owo kontrowersyjne „coś”, co przenika i jednoczy społeczności – jest jednym z najciekawiej wymyślonych i najbardziej enigmatycznych pojęć w historii filozofii. Gdzie są dwie osoby, tam znajdą się trzy poglądy na to, czym jest wola powszechna.

List o widowiskach to popis paradoksalnej wyobraźni filozofa, w której łączą się ideały demokratyczne i niechęć do pewnych konsekwencji wolności. Dziś ta skręcająca w totalitarystyczną stronę krytyka kultury i obyczajów mogłaby się nazywać O telewizji. Mimo wszystko Jan Jakub miał niezwykle trafne intuicje.

Wydawnictwo Naukowe PWN
Oprawa twarda

ISBN: 978-83-011-6211-5

EAN: 978830116211501

Format: 12.7x20.7

Cena detaliczna: 34,00 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

6.6 / 10 (105 ocen)

2169

21,69 zł - najniższa cena 34,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.3 / 10 (50 ocen)

2999

29,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5.8 / 10 (106 ocen)

2666

26,66 zł - najniższa cena 43,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.0 / 10 (26 ocen)

6593

65,93 zł - najniższa cena 99,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.8 / 10 (12 ocen)

2999

29,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

17420

159,90 zł - najniższa cena 215,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2323

22,23 zł - najniższa cena 29,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3876

38,76 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.5 / 10 (478 ocen)

3349

33,49 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5694

63,74 zł (-10%) - najniższa cena 84,99 zł (-33%) - cena detaliczna
Do koszyka

Inne książki tego autora

6.0 / 10 (4 oceny)

1854

18,54 zł - najniższa cena 29,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.6 / 10 (130 ocen)

3094

30,94 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5.9 / 10 (206 ocen)

1551

14,57 zł - najniższa cena 23,50 zł - cena detaliczna
Do koszyka