Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją

Adam Wolański

Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją

51,99

 

Problematyka czytania – także w kontekście trudności w opanowaniu tej umiejętności przez dzieci z dysleksją – pozostaje od lat w polu zainteresowań badaczy reprezentujących rozmaite dziedziny nauki. Przede wszystkim sprawność ta stanowi obiekt analiz dokonywanych przez pedagogów, psychologów, lingwistów, psycholingwistów i logopedów.

W niniejszej monografii przedmiotem badań własnych są czytelność krojów pisma oraz parametry cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją rozwojową. Pierwszym głównym celem badań było sprawdzenie, które spośród ogólnie dostępnych krojów pisma używanych w druku i na nośnikach elektronicznych oraz krojów zaprojektowanych specjalnie dla osób dyslektycznych są mniej, a które bardziej czytelne dla polskich uczniów w wieku 12–16 lat ze stwierdzoną dysleksją rozwojową. Dodatkowym celem analiz, który wykraczał poza obszar eksperymentu, było ustalenie, jakie cechy morfologiczne badanych krojów pisma decydują o ich czytelności. Drugim głównym celem badań było ustalenie parametrów cichego czytania tekstów polskojęzycznych u uczniów dyslektycznych w wieku 12–16 lat.

Książka stanowi typową monografię naukową poświęconą czytelności krojów pisma w kontekście procesu czytania ze zrozumieniem. Choć formalnie ma wiele cech wykładu akademickiego, to w treści stara się być pragmatyczna. Charakterystyka procesu czytania, omówienie znaków pisma w systemie języka i w tekście typograficznym, w końcu opis morfologii i stylistyki łacińskiego pisma typograficznego dokonywane są zarówno z poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia.

Książka ma charakter interdyscyplinarny. Daje szerokie spojrzenie na neurobiologiczny aspekt procesu czytania. Stanowi także kompendium wiedzy na temat krojów pisma i klasyfikacji jego odmian. Publikacja łączy zagadnienia językoznawcze (grafematyka i grafetyka), logopedyczne (zaburzenia czytania) oraz typograficzne (cechy strukturalne i morfologia pisma). Dużą wartością pracy jest jej komponent eksperymentalny Są to pierwsze na polskim gruncie badania okulograficzne, które poddają analizie czytelność krojów pisma wśród uczniów z dysleksją rozwojową.

Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-801-7411-5

EAN: 9788380174115

Liczba stron: 492

Cena detaliczna: 58,80 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

8.1 / 10 (32 ocen)

6162

59,50 zł - najniższa cena 79,91 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (171 ocen)

2880

28,80 zł - najniższa cena 42,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (229 ocen)

2350

23,50 zł - najniższa cena 46,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3550

35,50 zł - najniższa cena 52,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.1 / 10 (50 ocen)

3094

30,94 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3399

33,99 zł - najniższa cena 55,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.4 / 10 (57 ocen)

2999

29,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (29 ocen)

1674

16,74 zł - najniższa cena 27,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6757

67,57 zł - najniższa cena 74,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (7 ocen)

2784

27,84 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka