Komentarze nie są potwierdzone zakupem
David Mamet, wielokrotnie nagradzany dramaturg, reżyser i wykładowca, napisał szczerą, łamiącą konwenanse i pełną bezlitośnie celnych obserwacji książkę.
Prawda i fałsz nie pozostawia suchej nitki na aktorskich tradycjach, zasadach i przyzwyczajeniach, w zamian oferując aktorom użyteczną wiedzę:
- jak przygotowywać się do roli,
- jak pracować z tekstem,
- jak podchodzić do przesłuchań i prób,
- jak myśleć o scenie,
- jak rozmawiać z agentami
i o co to tak naprawdę chodzi w aktorstwie.
Mamet zwraca uwagę na sprawy podstawowe: umiejętność słuchania, reakcje na zdarzenia. Rzeczy najprostsze są najtrudniejsze. Reszta to zbędny barok.
Jacek Braciak, aktor
Mamet nie waha się mówić otwarcie, dlaczego jego zdaniem aktorzy muszą przestać nabierać na głośno powtarzane banały, które uchodzą za prawdy fundamentalne w większości aktorskich szkół i kursów.
Prawda i fałsz bierze na celownik święte krowy przemysłu filmowego i teatralnego, stanowiąc bezcenny przewodnik dla współczesnego aktora.
Uważana za najlepszą i najbardziej praktyczną książkę na temat aktorstwa budząca wielkie kontrowersje w środowisku filmu i teatru. Stanowi opracowanie teorii aktorstwa stworzonej przez Davida Mameta i aktora Williama H. Macy’ego pod nazwą estetyka praktyczna. Ze swojego wieloletniego doświadczenia teatralnego i filmowego Mamet wyniósł wizję aktorstwa odartego z wszelkiej magii, szamaństwa, oszustw, fałszywej szlachetności i sztuczności.
Definiuje zawód aktora jako pośrednika między autorem tekstu a publicznością.