Opakowania, czyli perfumowanie śledzia.. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u wyd. 2

Katarzyna Jasiołek

Opakowania, czyli perfumowanie śledzia.. O grafice, reklamie i handlu w PRL-u wyd. 2

63,49

 

Co oznaczała tajemnicza „jedynka” na pudełkach? Kto wymyślił sklep samoobsługowy i jak pojawienie się supersamów w Polsce wpłynęło na wygląd opakowań?



Kto zbierał papierki po cukierkach, opakowania po czekoladach albo ustawiał na meblościance piramidy z puszek po napojach? Któż z nas nigdy nie kupił kawy czy landrynek ze względu na puszkę, która będzie miłą dekoracją? Albo kto podczas zjadania czekoladek nie rozważał, czy w pudełku po bombonierce schowa listy czy wstążeczki?



Grafika i forma niektórych powojennych opakowań dziś budzi ogromny sentyment. Przywołuje wspomnienie smaku, zapachu, wyjątkowych chwil. Ówczesne opakowania projektowali rodzimi artyści graficy. Ich nazwiska czasem są znane – to malarze, plakaciści, graficy warsztatowi – a czasem brzmią obco. Twórcy opakowań rzadko mieli okazję sygnować swoje projekty, bo czy ktoś zwróciłby uwagę na podpis na pudełku, kopercie płyty czy etykiecie?



Katarzyna Jasiołek przekopała się przez tony opakowań. Wszystko po to, by znaleźć odpowiedzi na serię pytań. Kto projektował najlepsze opakowania? Dlaczego słoiki i etykiety dyskwalifikowały nasze towary na zachodnich rynkach? Jak wyglądał skup opakowań i kto mógł liczyć na to, że jego pudełko czy butelka trafi na wystawę w galerii? I czy PRL naprawdę był szary?



Katarzyna Jasiołek (ur. 1982) – absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pisała o nowych technologiach do „Komputer Świata”, a wcześniej także o mediach do „Pressu”, o technologii od strony biznesowej. Obecnie regularnie pisze do tytułu branżowego „Szkło i Ceramika”, pisuje katalogi, których tematyką jest dizajn i wzornictwo. Prowadzi blog Heliotrop (heliotropvintage.pl) o wydarzeniach związanych z wzornictwem, architekturą, fotografią, modą, a także pod marką bloga – podcast, do którego zaprasza twórców, rzemieślników, kolekcjonerów i inne osoby związane z designem. Pisze książki o wzornictwie, m.in. Asteroid i półkotapczan (Marginesy 2020).

Marginesy
Zintegrowana

Wydanie: 2

ISBN: 978-83-68265-07-1

EAN: 9788368265071

Liczba stron: 448

Cena detaliczna: 89,90 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

7.0 / 10 (96 ocen)

3678

36,78 zł - najniższa cena 54,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.9 / 10 (690 ocen)

2250

22,50 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.3 / 10 (350 ocen)

990

9,90 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

1937

7,00 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.7 / 10 (485 ocen)

3349

33,49 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2330

23,30 zł - najniższa cena 35,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.0 / 10 (3 oceny)

3096

27,89 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.5 / 10 (364 ocen)

2970

29,70 zł - najniższa cena 47,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4586

45,86 zł - najniższa cena 60,30 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3081

31,04 zł - najniższa cena 40,50 zł - cena detaliczna
Do koszyka

Inne książki tego autora

7.3 / 10 (62 ocen)

4334

43,34 zł - najniższa cena 69,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4954

49,54 zł - najniższa cena 79,91 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.0 / 10 (6 ocen)

5574

55,74 zł - najniższa cena 89,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka