Komentarze nie są potwierdzone zakupem
Struktura każdego tematu w podręczniku jest przejrzysta i uporządkowana. Zawiera te same elementy, zawsze w tej samej kolejności:
- powtórzenie i nawiązanie do poznanych wcześniej wiadomości (Sowa przypomina),
- wprowadzenie nowych treści (Sowa uczy), opatrzonych licznymi przykładami niejednokrotnie rozwiązanymi na kilka sposobów,
- zadania do samodzielnego rozwiązania,
- ciekawostka pokazująca związek matematyki z innymi przedmiotami szkolnymi i życiem codziennym (A to ciekawe!),
- zadanie wymagające niestandardowego rozwiązania, czasem mające więcej niż jedno rozwiązanie (Wyzwanie),
- pięciozadaniowy test podsumowujący i sprawdzający opanowanie treści omawianych podczas lekcji (Sprawdź się!).
- Zadania w podręczniku są ułożone w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych, dzięki czemu nauczyciel może łatwo zorganizować pracę zarówno uczniowi słabszemu, jak i bardzo dobremu.
Po każdym dziale zawierającym od kilku do kilkunastu tematów występuje blok powtórzeniowyw którym znajdują się:
- Zadania utrwalające, których rozwiązanie pozwoli uczniom powtórzyć wiadomości przed klasówką,
- Zadania sprawdzające zebrane w test wielokrotnego wyboru, dzięki któremu uczeń może samodzielnie sprawdzić opanowanie zagadnień.
Liczne ilustracje zawarte w podręczniku ułatwiają uczniowi opanowanie nowych treści, wzbudzają zainteresowanie tematem, pomagają zrozumieć treść zadania i naprowadzają na właściwe rozwiązanie.
Treści i zadania zamieszczone w podręczniku są zgodne z nową podstawą programową i uwzględniają wprowadzone przez nią zmiany.
Treści podręcznika do kl. 5 zostały podzielone na 10 działów tematycznych:
- I. Liczby naturalne
- II. Figury geometryczne
- III. Ułamki zwykłe
- IV. Wyrażenia algebraiczne
- V. Trójkąty
- VI. Ułamki dziesiętne
- VII. Czworokąty
- VIII. Pola figur płaskich
- IX. Liczby całkowite
- X. Graniastosłupy
W stosunku do podręcznika z cyklu Matematyka wokół nas przeznaczonego dla uczniów klasy 5, oznaczonego numerem ewidencyjnym 787/2/2018, w niniejszym wydaniu wprowadzono opisane niżej zmiany.
Układ treści
- przesunięcie działu Pola figur płaskich bezpośrednio za dział Czworokąty, a przed dział Liczby całkowite
- usunięcie działu Ułamki dziesiętne o mianowniku 100 z jednoczesnym przeniesieniem wybranych z tego działu treści do działu Ułamki dziesiętne
- dodanie pięciu infografik: Rekordy prędkości, Matematyka w kuchni, Zwierzęta domowe, Czworokąty na czacie, Figury na plaży
Treści nauczania
- podzielenie w dziale Ułamki zwykłe tematu Obliczanie liczby z danego jej ułamkai działania na ułamkach na dwa: Obliczanie liczby z danego jej ułamka i Działania na ułamkach
- podzielenie w dziale Ułamki dziesiętne tematu Mnożenie ułamków dziesiętnych na dwa: Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną i Mnożenie ułamków dziesiętnych
- podzielenie w dziale Ułamki dziesiętne tematu Dzielenie ułamków dziesiętnych na dwa: Dzielenie ułamków dziesiętnych przez liczbę naturalną i Dzielenie ułamków dziesiętnych
- przeniesienie wybranych treści, zawartych dotychczas w usuniętym dziale Ułamki dziesiętne o mianowniku 100, do działu Ułamki dziesiętne i umieszczenie ich w dwóch tematach: Ułamki dziesiętne o mianowniku 100 oraz Diagramy procentowe
Struktura
- wprowadzenie ramek z wykrzyknikiem w celu wyróżnienia treści najważniejszych
- zwiększenie w każdym temacie do pięciu liczby zadań umieszczonych w sekcji Czy umiesz? Sprawdź! (umożliwia sprawdzenie opanowania wiadomości z danego tematu) i zmiana nazwy sekcji na Sprawdź się! (ujednolicenie)
- wprowadzenie żywej paginy ułatwiającej nawigację w podręczniku
- zastosowanie koloru niebieskiego dla oznaczenia tematów algebraicznych i koloru pomarańczowego w tematach geometrycznych
- zmiana grafiki na bardziej współczesną i przyjazną uczniowi
- zebranie w wiązkę i wyraźne oznaczenie zadań, które uczeń rozwiązuje w oparciuo wspólny dla tych zadań tekst, rysunek itp.
- zmiana nazwy sekcji Problem na Wyzwanie (ujednolicenie)
- zmiana nazwy sekcji Sprawdź siebie znajdującej się na końcu każdego działu naZadnia sprawdzające (ujednolicenie)
Przykłady
- poprawa zrozumiałości przekazu (wybrane przykłady)
- dopisanie kilku nowych przykładów
Zadania
- dodanie zadań analogicznych do zadań z Przykładów
- dodanie w wybranych tematach zadań prostych, na przećwiczenie podstawowych umiejętności
- wykorzystanie ilustracji do przekazu treści zadania