Komentarze nie są potwierdzone zakupem
Niezwykle ważną cechą sztuki chińskiej - a może w ogóle cywilizacji tego kraju - jest wielka trwałość podstawowych jej kanonów, a co za tym idzie - powolność ewolucji. Inną jej cechą charakterystyczną jest to, że w Chinach nigdy nowy styl nie eliminował całkowicie stylu poprzedniego, a jedynie ograniczał się do ilościowych modyfikacji form już istniejących. Specyficzny jest też stosunek sztuki chińskiej do człowieka. W przeciwieństwie do sztuki naszego kręgu kulturowego chińskiego twórcy nie interesuje człowiek. Dotyczy to przede wszystkim malarstwa, ale też i rzeźby, zwłaszcza monumentalnej. Dla malarza chińskiego człowiek jest tylko fragmentem pejzażu, który jest poza tym tematem samoistnym także bez postaci ludzkiej.
Dlaczego chińskie rzeźby lwów tak mocno różnią się od swoich pierwowzorów? Skąd w malarstwie chińskim tak skrupulatna dbałość o szczegóły w przedstawieniach roślin i zwierząt, a tak mała – w przypadku postaci ludzkich? Jakie wyróżniamy typy pagody? Książka ta zawiera odpowiedź na te i inne pytania i stanowi zgrabne kompendium wiedzy na temat sztuki chińskiej. Czytelnik odnajdzie tu najważniejsze pojęcia związane z różnymi dziedzinami sztuki Kraju Środka, dowie się, co wyróżnia sztukę chińską, jakie są najchętniej podejmowane przez artystów tematy oraz czym różni się ona od kanonów sztuki europejskiej.
Profesor Mieczysław J. Künstler (1933–2007) – sinolog, kierownik Zakładu Sinologii Instytutu Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego, wieloletni przewodniczący Komitetu Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący I Wydziału Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, członek polskich i zagranicznych towarzystw naukowych. Światowej sławy uczony, autor ponad trzystu prac dotyczących przede wszystkim problematyki językoznawczej, a także historii, kultury i sztuki Chin, wydawanych w wielu językach, także w chińskim.