Kultura doświadczenia potocznego Semiotyczne aspekty codzienności. Eseje

Zbigniew Kloch

Kultura doświadczenia potocznego Semiotyczne aspekty codzienności. Eseje

24,14

 

Praca Zbigniewa Klocha, składająca się z kilkunastu esejów o zróżnicowanej tematyce, poświęcona jest analizie zjawisk znakowych i prezentuje obraz kultury, jaki wyłania się w ostatnich dziesięcioleciach w codziennych kontaktach współczesnego Polaka z poszczególnymi sferami życia codziennego, interpretowanymi jako nośniki znaczeń i wiązanymi z różnymi wartościami czy ideologiami. Cechą wyróżniającą współczesnej kultury jest powszednie uczestnictwo nadawców i odbiorców w procesach wytwarzania znaków i obcowania z przekazami znakowymi. Ten powszechny dyskurs kulturowy determinuje świadomość społeczną, co znajduje wyraz w zachowaniach i wyobrażeniach poszczególnych osób i całych grup społecznych. W badaniach kulturoznawczych ostatnich lat obserwuje się coraz większe zainteresowanie codziennością jako tym aspektem indywidualnej i społecznej egzystencji, który jest doświadczany przez każdego człowieka. Codzienność ta ujmowana bywa jako układ znaczący - jako konglomerat zjawisk indeksalnych i intencjonalnie wytworzonych przekazów znakowych. Jedne i drugie wymagają interpretacji, to zaś umożliwia funkcjonowanie w świecie i uczestnictwo w działaniach zbiorowości.
W pracy Autor mocno podkreśla, że świadomość społeczna jest kształtowana przede wszystkim poprzez uczestnictwo we wspólnocie językowej i udział w dyskursie potocznym, także w jego odmianie publicznej. Zbigniew Kloch ukazuje determinujący wpływ publicystyki i reklamy, oddziaływanie mody i partycypacji w różnych rytuałach środowiskowych. Jak wynika z analiz przedstawionych w książce, kulturę opartą na tych mechanizmach semiozy cechuje uproszczona wizja świata; jej wytworami są stereotypy i formuły językowe, a zasadniczą praktyką - determinowanie pojęciowej i aksjologicznej wartości przedmiotów i zjawisk poprzez nakładanie na te obiekty siatki etykiet językowych. Świadomość zbiorowa jest kształtowana w znaczącym stopniu przez obrazowe środki przekazu, stąd też w zbiorze znalazły się interesujące szkice poświęcone interpretacji fotografii, filmu i wizualnych tekstów reklamowych.

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-235-1574-6

EAN: 9788323515746

Liczba stron: 202

Format: 14.5x20.5cm

Cena detaliczna: 29,00 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

7.6 / 10 (20 ocen)

1999

19,99 zł - najniższa cena 29,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5056

50,56 zł - najniższa cena 69,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

732

7,00 zł - najniższa cena 9,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.1 / 10 (119 ocen)

2324

23,24 zł - najniższa cena 34,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.9 / 10 (133 ocen)

1857

7,00 zł - najniższa cena 37,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.3 / 10 (33 ocen)

2599

25,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.9 / 10 (9 ocen)

1499

14,99 zł - najniższa cena 29,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.8 / 10 (6 ocen)

3100

31,00 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.7 / 10 (200 ocen)

2990

29,90 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.1 / 10 (44 ocen)

6749

67,49 zł - najniższa cena 89,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka