Esej o malarstwie

Denis Diderot

Esej o malarstwie

29,00

 

Esej o malarstwie Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości.
Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie.
Esej… stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając wielkie realizacje eseistyki XIX w.

Esej o malarstwie pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w Eseju.

Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego Eseju o malarstwie wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy.

W wielu wypowiedziach zawartych w Eseju o malarstwie Diderot jawi się jako znawca różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać Esej… jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-235-0980-6

EAN: 9788323509806

Liczba stron: 96

Format: 15.9x22.4

Cena detaliczna: 29,00 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

7.7 / 10 (573 ocen)

2926

29,26 zł - najniższa cena 44,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

2474

24,74 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.8 / 10 (21 ocen)

1999

19,99 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.8 / 10 (12 ocen)

4349

43,49 zł - najniższa cena 74,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.5 / 10 (572 ocen)

4389

43,89 zł - najniższa cena 65,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

8.3 / 10 (93 ocen)

2999

29,99 zł - najniższa cena 44,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.6 / 10 (2040 ocen)

3165

31,65 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.3 / 10 (155 ocen)

5321

53,21 zł - najniższa cena 79,91 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3081

30,81 zł - najniższa cena 40,50 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.8 / 10 (8 ocen)

3349

33,49 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

Inne książki tego autora

8.1 / 10 (15 ocen)

2258

22,58 zł - najniższa cena 39,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3.0 / 10 (2 oceny)

1578

14,85 zł - najniższa cena 23,95 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.2 / 10 (33 ocen)

2790

27,90 zł - najniższa cena 45,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.9 / 10 (2576 ocen)

2663

26,63 zł - najniższa cena 39,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka