Animacja autorska w PRL w latach 1957-68 Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego

Hanna Margolis

Animacja autorska w PRL w latach 1957-68 Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego

39,90

 

Hanna Margolis w książce Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego łączy kompetencje historyczki sztuki, krytyczki artystycznej i animatorki, co sprawia, że wyposażona jest w narzędzia badawcze i wiedzę z obranej dziedziny, jak i obserwacje oraz doświadczenie w działaniach artystycznych, organizacyjnych i produkcyjnych filmu animowanego. Autorka bada proces wyłaniania się w PRL praktyk i strategii animacji autorskiej oraz dokonuje rewizji dotychczasowych sądów na ten temat, dołączając do publikacji, które zaczynają składać się na rosnący powoli korpus polskich tekstów z dziedziny kultury produkcji. Trafnie wybrała metody pracy na dokumentach z publicznych i prywatnych archiwów, przeprowadziła wywiady z bohaterem książki, jego współpracownikami i studentami, sama była studentką Urbańskiego.
Problematyka polskiego filmu animowanego jest prawdopodobnie najbardziej zaniedbanym tematem w dziedzinie refleksji naukowej o filmie, a książka Margolis ma charakter wyraźnie polemiczny wobec dotychczasowych publikacji i obiera nieużywaną w refleksji nad animacją ścieżkę, w której neutralne zdawałoby się pojęcia, jak film polski, polska animacja, animacja autorska, stają się problematyczne.
Autorka prezentuje sytuację instytucji kinematograficznej w Polsce od lat odwilży i kluczowe dla zrozumienia paradoksów animacji autorskiej filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka, które – zupełnie inaczej niż inni badacze – przybliża jako produkcje Zespołu Filmowego Kadr zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie i z tego precedensu, a nie tylko talentu grafików, wysnuwa wnioski natury badawczej. Realizacje Lenicy i Borowczyka stają się głównym punktem odniesienia, niejako probierzem ukrytego w historii kina projektu Kazimierza Urbańskiego, powstałego w tym samym czasie w Pracowni Rysunku Filmowego przy krakowskiej ASP. Badaczka przybliża metody pracy, dydaktyki i teorii Urbańskiego. Nurt filozoficznej refleksji, uprzywilejowany w badaniach animacji, zderza z „dramatem materii”, kompozycjami kinetycznymi pozbawionymi scenariusza lub traktującymi go pretekstowo. Wreszcie staje się jaśniejsze, co Urbański rozumiał przez termin „kinoplastyka” i jak wcielał tę ideę w praktykę. Uzyskujemy także dostęp do „tygla laboratoryjnego”, mitycznego krakowskiego oddziału Studia Miniatur Filmowych, z którego wywodziło się całe pokolenie polskich animatorów, niejako z symbolicznego „ojcobójstwa” jego założyciela.
Książka przekonuje, jak wiele z dorobku autorskiej animacji ma swoją kontynuację we współczesności i jak bezbronni, a nawet bezmyślni pozostajemy, nie zdając sobie w pełni sprawy z tego pełnego paradoksów dziedzictwa.

Z recenzji dr hab. Moniki Talarczyk-Gubały

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa miękka

ISBN: 978-83-233-4639-5

EAN: 9788323346395

Liczba stron: 174

Cena detaliczna: 39,90 zł

Komentarze nie są potwierdzone zakupem

Inni klienci sprawdzali również

7.1 / 10 (46 ocen)

2934

29,34 zł - najniższa cena 45,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4059

40,59 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5.0 / 10 (1 ocena)

3164

31,64 zł - najniższa cena 49,00 zł - cena detaliczna
Do koszyka

5.3 / 10 (89 ocen)

990

9,90 zł - najniższa cena 49,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

6.8 / 10 (16 ocen)

3699

36,99 zł - najniższa cena 59,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

979

8,58 zł - najniższa cena 12,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

7.4 / 10 (500 ocen)

3094

30,94 zł - najniższa cena 49,90 zł - cena detaliczna
Do koszyka

11711

117,11 zł - najniższa cena 129,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

4689

46,89 zł - najniższa cena 69,99 zł - cena detaliczna
Do koszyka

3374

44,99 zł (-25%) - najniższa cena 44,99 zł (-25%) - cena detaliczna
Do koszyka